International Postal Archery Competition

Winter 2021/2020 update

Postal competitie 2021-2022.

Helaas lijkt ook dit seizoen de postal wedstrijd door de corona in problemen te komen.

Iedereen heeft de uitslagen van de maand november kunnen lezen en niet alleen was het aantal deelnemers groot, ook wij, als Deventer schutters,  zijn de competitie goed begonnen. Om de zaak voor komend seizoen te redden hebben de organisatoren afgesproken, dat er soepel zal worden omgegaan met de datum waarop de uitslagen kunnen worden ingestuurd en verwerkt. Hierdoor is het misschien mogelijk de competitie toch te laten doorgaan.

Voor ons stel ik het volgende voor. De december verschieting gaat donderdag natuurlijk niet door, maar iedereen kan zelf op een zaterdag zijn ronde schieten. Indien mogelijk samen met een andere schutter je score noteren. Ik geef alle deelnemers een eigen score formulier waarop dan als eerste de decemberscores kunnen worden ingevuld. Heb je geen formulier, maak dan zelf iets waar 60 pijlen op kunnen worden genoteerd! Mocht het nodig zijn, dan kan op hetzelfde formulier ook de januari score worden geschreven. Als je een ronde hebt geschoten meldt dan even je score aan mij (app of live!) Mochten er mensen op een andere locatie kunnen schieten, (b.v. onze compounders) dan kan dat natuurlijk ook.

groet

Hans

De Portsmouth Round, International Postal Archery Competition

De Portsmouth Round (kortweg de Postal genoemd) is een wedstrijd die geschoten wordt op je eigen vereniging waarbij de scores naar een centrale wedstrijdleider worden gestuurd. Vroeger deed dit men per post vandaar de benaming Postal. Tegenwoordig gebruiken we daar moderne communicatiemiddelen voor.

Wedstrijd

Er worden 5 wedstrijden geschoten, 1 per maand in de maanden november, december, januari, februari en maart. Iedere vereniging kan zelf bepalen wanneer de wedstrijden geschoten worden mits de uitslag uiterlijk de 25e van de maand bij de wedstrijdleider aanwezig is.

De wedstrijd bestaat uit twee rondes van 30 pijlen op 18 meter met vooraf 2 keer 3 proefpijlen voor de eerste ronde. Er wordt geschoten op het 60cm (25 mtr) blazoen waarbij de normale telling wordt gehanteerd (1 tot en met 10). Voor compound schutters telt de inner ten. Mochten 60 pijlen voor iemand te veel zijn vanwege zijn of haar lichamelijke beperking of leeftijd, bijvoorbeeld een jeugdlid dat ’s avonds eerder weg moet, dan mag diegene de twee rondes van elk 30 pijlen verdelen over twee avonden of de score van één avond verdubbelen. Dit moet vooraf wel vastgelegd worden.

De competitie is voor zowel de individuele schutter als voor de vereniging. Individueel kunnen zo veel mogelijk deelnemers per vereniging meedoen. Voor de verenigingsprijs tellen per wedstrijd de hoogste 6 scores per verenigingsdeelnemer, ongeacht de discipline. Deze totalen worden na vijf wedstrijden opgeteld en de vereniging met het meest aantal punten wint de verenigingsprijs.

Individueel zijn er in elke categorie zijn twee certificaten (prijzen) te verdienen. Een certificaat is er voor degene met het hoogste puntentotaal na 5 wedstrijden en een certificaat voor degene die de meeste punten in 1 wedstrijd heeft geschoten.

Handicap

Daarnaast wordt er ook een handicap systeem gehanteerd waarbij het de bedoeling is om meer punten te schieten dan je gemiddelde. De extra punten die je schiet bovenop je gemiddelde worden bijgehouden en degene die aan het eind van de competitie de meeste punten heeft, heeft gewonnen. Andersom geldt dat als je onder je gemiddelde schiet, het verschil afgetrokken wordt. Kortom, wie heeft zich het beste heeft verbeterd in deze competitie wint.

Voorafgaande aan de competitie dienen 3 uitslagen (30 pijlen per uitslag) per deelnemer ingeleverd te worden om het vaste gemiddelde te berekenen dat als grondslag voor dit handicap systeem dient.

Categorieën

Van oorsprong is dit een Engelse competitie, vandaar alle benamingen in het Engels zijn. De leeftijdscategorieën en afkortingen zijn:

• Youth
    • (YA): All archers (girls and boys) under the age of 12 at the beginning of competition.
    • (YB): All archers (girls and boys) over the age of 11 and under the age of 17.
    • (YC): All archers (girls and boys) over the age of 16 and under the age of 20.
  • Ladies (L): All ladies over the age of 19 and under the age of 50.
  • Ladies Veteran (LV): All ladies over the age of 49, so called 50+.
  • Gents (G): All gents over the age of 19 and under the age of 50.
  • Gents Veteran (GV): All gents over the age of 49, so called 50+.

De boogtypes en afkortingen zijn:

• Recurve (R)
    • Olympic bows, recurved limps and with sight.
  • Compound bows (C)
    • Compound bows, all strength, with or without sight (If archers wish to shoot with a compound blank, they also are included in this category). For scores they use “inner ten” on 60 cm face.
  • Bare Bows (B)
    • All recurve bows, without sight. Also the so called “horseman bows” and “hunting bow”, rather popular in Holland at the moment, shoots in this category.
  • Longbows (L)
    • British and American Longbows, without recurve and without sight. All archers use wooden arrows. Some archers use “home-made”bows.

Data 2021/2022

De wedstrijd dagen zijn:

Uitslagen

De uitslagen zijn hier te vinden.